Facil utan inombordare?
Hej alla Facil ägare. Jag funderar på att köpa en Facil 26 men den har ingen inombordsmotor utan en utombordare på 6.6hk. Jag undrar om några Facil 26:or byggdes utan inombordare? Räcker en utombordare om man råkar ut för hårda vindar och krabb sjö? Fördelen är väl styrförmågan i hamnar och enkel att serva på hösten, bara bära hem till garaget och utföra servicen där. Ni kan väl ge mig tipps om detta och om det är mer saker man skall titta extra på vid besiktningen av båten. Kommer naturligtvis bli medlem hos er fast jag bor i Halmstad. Med vänlig hälsning Peter Hedblom
Hej alla Facil ägare. Jag funderar på att köpa en Facil 26 men den har ingen inombordsmotor utan en utombordare på 6.6hk. Jag undrar om några Facil 26:or byggdes utan inombordare? Räcker en utombordare om man råkar ut för hårda vindar och krabb sjö? Fördelen är väl styrförmågan i hamnar och enkel att serva på hösten, bara bära hem till garaget och utföra servicen där. Ni kan väl ge mig tipps om detta och om det är mer saker man skall titta extra på vid besiktningen av båten. Kommer naturligtvis bli medlem hos er fast jag bor i Halmstad. Med vänlig hälsning Peter Hedblom
Din fråga passar perfekt för mig eftersom jag är en av de få Facil 26-ägare som kör med utombordare; de allra flesta har inombordare. Om jag ska våga mig på en gissning så byggdes nog sådär hälften utan inombordare, men allteftersom har de flesta försetts med en sådan.
Men jag envisas med utombordare eftersom det har flera fördelar. Här bara några: Det är så enkelt. Inför vintern är det bara att ta hem den; man slipper alltså massa jobb och den står fint och skyddad halva året (förlänger livslängden). Service behövs knappt: jag byter växellådsolja varje vår – that´s it! Och nya tändstift nångång emellanåt (3-4 år). Man får massor av plats under sittbrunnen som man kan använda till annat (det är ju ett makalöst stort utrymme man då har till förfogande!). Båten blir lättare. Det finns ingen propeller som bromsar när man seglar. Man slipper otäcka genomföringar. Och om man har motorn vridbar kan man göra väldigt snabba girar om så behövs.
Och så en (för mig) viktig sak: Jag är SEGLARE! Med en inombordare är det alltför lätt att dra igång motorn, vilket det då är frestande att göra i tid och otid när man istället kan SEGLA.
Just detta faktum att det är krångligt att dra igång den är ju också den största nackdelen med utombordare: Det är krånglig att dra igång den när det verkligen behövs. Detta märks i synnerhet för mig som a) har lite ”svag rygg” (ont i ryggen som det kallas …). Bara detta med att sänka ner och, ännu värre, att dra upp, motorn är jobbigt, lika mycket att dra igång den, b) är en sådan som ofta seglar ensam – medan man krånglar med detta måste man ju släppa rodret. En annan nackdel är ju att den drar mer bränsle än en motsvarande inombordare. Och ger mindre kraft ”per hästkraft”. Det sista kanske låter konstigt, men det beror på att a) en inombordare har propellern bättre placerad, b) en utombordares varvtal är avsett att vara högre, och propellerns diameter och stigning är anpassad efter det. Och backeffekten är dålig! Och att växla till back (och åter till fram) kan vara krångligt när man samtidigt behöver hålla rodret (som man i princip måste hålla i när man backar, annars slår det ut åt sidan. (Så den där ev. fördelen med styrförmågan som du nämner uppväger inte nackdelen med att det är mer krångel).
Nu till det konkreta i din fråga. Räcker effekten? För det första hänger det lite på det jag skrev ovan om varvtal och stigning. Men om du har en ”normal” sådan så uppskattar jag att dina 6.6 hk räcker i de allrra flesta fall. Dock ger en 5 hk utombordare avsevärt mindre reell framåtdrivande kraft en vad en 5hk inombordare gör. I lugnt väder spelar det ingen roll: Maxfarten blir ändå inte mer än ca 6.5 knop. Men i motvind och, ännu värre, motsjö (som det kan bli rejält av i era öppna vatten på Kattegatt), så är det värre. Jag har själv en 5 hk utombordare. I lugnt väder är det inga problem att köra 6 knop utan att pressa motorn. Men med typ 8 m/s motvind så blir det max 3 knop – på plattvatten. 6.6 hk kanske ger 4 knop då. (Fast kanske det inte blir så mycket bättre med en 5 hk inombordare?). När det blåser så mycket så seglar jag. Alltid! Men om det är motvind över 8 m/OCH hög motsjö: då ska det mycket till för att man ens ska komma framåt för utombordare 5 hk. På kryss med revad stor OCH fock (som då är ett måste!) så funkar det (men blir ganska blött). Fast nu är det extrema förhållanden vi talar om …
Att jag har klarat mig med utombordare (5 hk) ända sedan jag köpte min Facil 1980 visar ändå att det funkar!! 35 år! Och jag har seglat till Västkusten (Gbg, Varberg, Halmstad, …) Gotland, Åland …, gått Göta kanal, … Och du talar ju om 6.6 hk, dvs snäppet bättre. Men liksom andra med båtar i denna storlek så undviker jag att gå ut i öppen sjö i motvind i hårt väder. I skyddade vatten som skärgården, Mälaren så är det inga problem ändå uppemot kuling (fast på kryss får man såklart kämpa lite …).
Allmänt sett är jag väldigt fäst vid min Facil 26. Lagom stor, lagom händig – snacka om manöverförmåga i hamn! Vända på en femöring! (Även utan att vrida motorn). En intressant egenskap är att man (utan motor) kan lägga till med vinden mot aktern genom att efter att ha plockat ner seglen använda rodret som en ”broms” – genom att helt enkelt vinkla det 90 % åt än det ena, än det andra hållet. OK, man kanske ska bli lite varm i kläderna först, och det får inte vara alltför stark vind i häcken, men det är jättebra (i synnerhet för mig som undviker att dra igång motorn!).
Facil 26 är väldigt bra byggd, med nerbyggd köl och som är av bly (dämpar fint!)- som tillsammans tål mycket (men kolla ändå de tvärgående bottenstockarna (balk kanske det heter?). Jag har gått på en klippa i 6 knop – lite gelcoatspricka i en bottenstock – det är allt. Min bot läcker inte alls: IBland är det inte en droppe i kölsvinet vid upptagningen. Och är det nåt så kommer det uppifrån. Men ändå: det är ju köl och botten som är nummer ett att kolla inför köp!
I övrigt finns såklart massor att kolla; jag kan knappast räkna upp det här – det är ju sånt som generellt ska kollas vad gäller båtköp. Hjärtstock, roder (kolla att det inte är sprucket – lite speciellt för Facil 26 det kan ha kommit in vatten och frusit), rigg (standard är masthead, men några Facil 26 har trekvartsrigg. Enligt min mening är masthead absolut bäst. Lika snabbt som trekvarts, men lättare och hållbarare), segel (stor, fock och genua (genua 3 helst), sprayhood, … ). Oj, det här blir mycket! Får nog återkomma …
Men jag tycker att du ska be nån erfaren att kolla igenom båten! Det spelar inte så stor roll om personen ifråga inte är van vid just Facil 26. Faktiskt kan jag inte komma på någon hemlighet – skrovet är väldigt bra byggt. De byggdes alltid på varv (iaf har inte jag hört något annat, men det kan du väl fråga om säljaren om). Däremot såldes en del (ganska många) som trekvartsfabrikat, dvs där man fick montera inredning, beslag mm själv. Min från 1978 är en sådan (fast när jag köpte den 1980 var det bara väggisolering, lister och lite smågrejor som var kvar att göra). Det kan ju vara bra att kolla hur sådant är utfört (om den Facil du nu kollar på är trekvartsbygge från början).
Lars Klasén
Facil 26 nr 71
Tack Lars för dina fina tipps! Det jag reagerade på var att du skrev att Facil seglar väldigt blött och att det knappt gick att kryssa i 8m/s? Stämmer det? När man frågar ägare som har andra segelbåtar, Nord 80, Tur 84, mm. så har dom inga problem om det blåser runt 15m/s. Är Facil ingen båt att segla i hårt väder? Vet du om någon Facil med inombordare som är till salu? Med vänlig hälsning Peter
Facil 26 seglar normalt mycket torr – MEN på hård kryss i hög motsjö så blir det stänkigt (och säg vilken båt som det inte blir stänkigt då!). Att t ex segla från Halmstad till Anholt när det blåst väst 8 m/s eller över det en tid så att det byggt upp sjö blir inte kul (men som sagt, det blir samma sak med vilken båt som helst i den storleken. F ö tror jag inte en Tur 84 har det så kul på kryss i hård väst på Kattegatt …).
En orsak är att man då för att verkligen vinna distans måste köra med försegel för att få kraft mot såväl vind som den höga sjön. Det räcker alltså inte med bara stor i sådana förhållanden (utom om det bara är kortare distanser man ska). Det är en helt annan sak på plattvatten, inomskärs och t ex i hamn – då funkar det hur bra som helst med bara stor (även om det blir ett helt annat driv med försegel då).
Och med vinden i alla andra riktningar än kryss så klarar Facilen av alla väder hur bra som helst. Men det ÄR en lätt båt (därav namnet) och den går därför inte på den ”levande farten” som tyngre båtar gör. Kolla vad Nord 80 och Tur 84 deplacerar! Det är helt andra typer av båtar!
Men det är också den egenskapen som gör den helt suverän på kryss i lättare vindar och med mindre sjö: det är i sådana förhållanden jag vinner min ordinarie båtklubbs klubbkappseglingar mot alla möjliga andra båtar. Till saken hör att den är så himla lättmanövrerad med sin korta köl – man kan passa på och utnyttja vartenda litet vindskifte. Och handen på hjärtat: det är mest svaga vindar!
/Lars