Segeltrimning på Facil 26

I klubbtidningen FACIL-meddelande Nr 3 från 1994 fanns en artikel med tips och råd hur man genom segeltrimning kan få bättre fart i en Facil 26. Det här inlägget är en oredigerad avskrift.

Några råd och tips hur du kan få bättre speed på din 26:a

Hissa alltid segel efter rådande vindstyrka. Tyvärr verkar det vara allt för vanligt att man hissar slentrianmässigt. Viktigt är att man också justerar vid förändringar i vindförhållandet. Buka gärna till seglen på halv- och undanvind genom att släppa något på fall och uthal. Rätt zagg (spänning) i förstaget är ytterligt viktigt för att få ut maximal kraft ur förseglet vid rådande vind- och sjöförhållande. Var ständigt beredd att justera zagget genom att arbeta med akterstagsträckaren och baby-stagets (mellanförstaget) spänning.

Eftersträva att få fram rätt skotpunkt för respektive försegel. Idealet är att om möjligt kunna få samtliga ”ticklers” (ulltrådarna) att slå in samtidigt när båten sakta styrs upp mot vindögat.

Trimma helst vid så jämna vindförhållanden som möjligt. Gärna också vid en vindstryrka på 4-5 m/s. Märk upp idealpunkterna på skotskenorna med tape eller märkpenna.

För maximal fart var ständigt beredd att ändra skotpunkt beroende på om vinden minskar eller ökar.

Stryp aldrig genuan som är 26:ans ”motor” genom att skota hem den för hårt på kryssen. Sätt gärna tydliga referenspunkter med tape på spridarna för att på detta sätt lättare kunna ge akt och mätvärden åt hemskotningen, spaltverkan och därmed förhoppningsvis ökad fart och höjd. På min 26:a Cilia får exempelvis aldrig genua 1 skotas närmare vantspridartoppen än 10 cm vid ett normalförhållande på kryssen.

Att försöka beskriva ”storens” alla trimmöjligheter med skrivna ord skulle här bli alldeles för omfattande. Något som ändå kan slås fast, är att rätt trim på storen är ett absolut måste om man vill uppnå den viktiga balansen på 26:an som erfordras för maxfart.

Vikten av ”finliret” mellan alla trimfunktioner kan därför inte nog understrykas.

Som exempel på mycket bra balans kan nämnas att ”Cilia” går bäst på hård kryss med tung 1:a och ett rev i storen.

Glöm aldrig att släppa på hemtagningen av akterstaget vid övergång till läns och undanvind. Båten blir i annat fall ”stum och långsam”.

Trimma fram spinnakerbommens bästa placering i höjdled beroende på vindens infallsvinkel. Märk ut övre och under punkt på masten.

I nästa nummer kommer jag att skriva om hur jag trimmar och ställer in riggen på min 26:a. Jag har också en del tips till er som har den svarta Forshaga-masten. Hur man kan förbättra däckslayouten m.m.

Vi hörs i vår igen!

Nisse Janholt
Facil 26 nr 18 ”Cilia”


 

Webmaster funderingar:

Artikeln ovan är en avskrift från en artikel införd i vår klubbtidning för många år sedan. Den är återgiven så exakt som möjlig och endast några stavfel har korrigerats.

Tycker ni läsare att det är en bra idé att göra på detta vis eller ser ni hellre att vi omarbetar gamla artiklar och t.ex. lägger till nytagna färgfoton?

Gör gärna din röst hörd genom att skapa en kommentar till detta inlägg. Det gäller också du som har fler eller bättre tips i ämnet för denna artikel.

/Webmaster

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *