Facil 35:an Gitsan till Estland i maj 2017

Jag håller ihop en seglingsklubb med skeppare från ABB Robotics, som jobbat där någon gång de senaste 30 åren. Klubben kallas Robåt då företaget är ABB Robotics och vi gör våra egna eskadrar varje år. I år bestämde vi oss för att fira att det var 25 år sedan vi besökte Kärdla på Dagö.

Tre båtar avseglade från Västerås, Gitsan (Facil 35), Rubina (Långedrag 41) och Albertina (Vindö 32). Vägen till Sandhamn gick via Baggensstäket och Napoleonviken, som blivit en tradition för oss genom åren att besöka för gemensamma måltider. I Sandhamn fyllde vi upp diesel, vatten och matförråden, duschade och åt en middag på värdshuset. Vinden hade nu ökat till 6-8 m/s och behaglig halvvind. Det var häftigt att glida ut förbi Revengegrundet och Södergrynnan för att sedan ha öppet hav hela vägen till Dagö. För att underlätta navigeringen hade vi lagt in en fiktiv angöringspunkt utanför Dagö och en rutt dit som låg som ett rakt streck på GPS:en. Fördelen med att åka i maj är att det aldrig blir riktigt mörkt.

För att alla skulle vara trygga under färden hade vi bestämt att alltid ha båtarna inom synhåll. Eftersom Facil 35:an och var snabbare än Vindö 32 och vid akterlig vind ungefär lika snabb som Långedrag 41 så fick Vindö 32:an sätta dom segel dom kände sig bekväma med medan vi andra fick rulla in och ut för att hela tiden ha alla inom synhåll. Det gick förvånansvärt bra. När vi kom fram till angöringspunkten på torsdagskvällen låg vi bara 100 m ifrån varandra. Vi kom in till Kärdla gästhamn strax efter midnatt, dvs 25 timmar efter att vi lämnade Sandhamn.

Gästhamnen är helt ny och håller hög standard med fräscha duschar, bastu och toaletter och en restaurang med bar bara 100m från kaj. Sven, gästhamnskaptenen, var väldigt trevlig och hjälpsam. På bryggorna finns el och vatten, medan toatankstömning och diesel finns vid kajen.

Vi stannade i Kärdla – eller Kärrdal som den hette på svensktiden – i två dagar och gjorde flera utflykter runt Dagö som vi förbokat via Sigrid på Turistbyrån. Vi besökte bland annat Tahkuna och Köpu fyrar, Ristna, ett ullgarnsmakeri, Cross Hill och en festival som kallades Näbbgäddans Dag. Det var spännande att resa runt i gamla svensktrakter och få höra en del om hur dom hade det på den tiden.

Det blev en härlig avfärd på söndagen med sol och varmt i luften. Under natten blixtrade det runt horisonten, men åskan kändes aldrig hotande och det kom inte mycket regn över oss.

Precis som prognoserna sa så vände vinden mot norr strax efter att vi slog söderut nära Åland och gav oss en bra kurs direkt mot Sandhamn. Soluppgången över havet var fantastiskt vacker och vinden låg stadigt på 12-15 m/s under förmiddagen, 18 m/s som värst. Det sköljde konstant vågor över hela däcket och sittbrunnen, men humöret var på topp och vi sken ikapp med solen. Jag upptäckte läckor när horisontellt vatten tog sig in vid masten och i babords garderob via värmarens skorsten. Dom märks inte vid regn uppifrån. Vi lade till i Sandhamn efter 25 timmars överfart för en välbehövlig vila. Resten av resan hem till Västerås blev som en av våra vanliga eskadrar till Stockholms skärgård med bl.a. besök på Stampen innan vi fortsatte på Mälaren tillbaka till Västerås.

Den första längre seglingen med min nya Facil 35:a Gitsan blev mycket lyckad. Jag är fantastiskt nöjd med hur hon snabbt tar mig enkelt och säkert fram över havet. Kombinationen av självslående fock och gennaker är oslagbar.

Hela turen blev 456 Nm och 9 dagar lång. Ett gott minne för livet!

Vad blir det nästa gång? Snacket har redan börjat om Lettland!

 

/Jan Jonson

 

PS: Det var en stor skillnad mellan eskadern i år och för 25 år sedan:

1992 2017
Inga sjökort tillgängliga, bara ryska kopior Sjökort tillgängliga både i pappersform och till navigator
Inga fyrar eller lysbojar på plats kring minsvepta leder (låg på land) Fungerande bojar/fyrar plats, förhoppningsvis inga minor kvar
DECCA navigator på två av fem båtar

(+/- 1 Nm)

GPS, iPads, etc.
Bäring till olika radiomaster som backup
Två mobiltelefoner NM 400 på två av fem båtar Mobiltelefoner hos alla, men ingen täckning förrän nära land
Ingen diesel tillgänglig, vattenkvaliteten osäker Både diesel och vatten tillgängligt
Visum, inbjudan nödvändigt, pass EU
Oskyddad hamn i Lehtma Ny fin gästhamn i Kärdla

/Jan Jonson

Publicerad i Facil 35, Reseberättelser

Hur många Facil 30 med blyköl? Någon av dessa som kappseglar?

Någon som vet hur många Facil 30 det finns med blyköl?
Följdfråga, är det någon av dessa (förutom SWE-44) som kappseglar SRS?

/Torbjörn Gunnarsson

Svar från Facilklubben:
Hej Torbjörn!

Ang. blykölar hos Facil 30 har vi hittat en i alla fall.
Det är Facil 30 nr 48 Faneni. Den nye ägaren, ”FN”, hoppas vi på att han blir medlem i Facilklubben.

Hör av dig om du får ett nytt SRS-tal p.g.a. av din blyköl!!

/Lasse B

Följdfråga:

Hej,hur gör man för att få ett SRS-tal?Har förvärvat Facil 30 nr 48 med blyköl.

/Frank Nilsson

Svar från Facilklubben:
Hej Frank!
”SRS-mätbrev utfärdas, till en låg kostnad, för båtar som inte finns med i någon av SRS-tabellerna eller avvikelse från båttypens grundstandard.
SRS-mätbrev utfärdas endast för en verklig båt i den konfiguration den verkligen har.”
Utdrag från Svenska Seglarförbundets artikel ang SRS.
Du kan ringa 0701-808556 mellan kl 9-10 på tisdagar till torsdagar och tala med Göran Olsson som är båtteknisk ansvarig betr. SRS.
Hälsningar Lasse B

Publicerad i Facil 30, Frågor

Fråga om infästning av roder på Facil 35

Rodret på min nyinköpta Facil 35 (Shalimar nr 11) visade sig vara extra trögt att styra med. Så pass trögt att inte ens en autopilot klarade av det. Varvet som jag bett om hjälp säger att rodrets infästning är under all kritik och måste byggas om med kullager. Ca 45000 kronor kommer det att kosta enligt dem.

När de nu monterat loss rodret meddelar de även att rodret har en allvarlig spricka och att en ev skrotning av båten bör beaktas. Totalt kostnadsförslag/utlåtande meddelar de när det plockat isär rodret.

Har någon annan drabbats av något liknade? Finns det begagnade roder att få tag på…..alla tips är välkomna.

Rolf Wallander

Publicerad i Facil 35, Frågor

Försommarträffen 2016 – inte så många deltog, men väldigt lyckad ändå!

Försommarträffen 2016 ägde rum 4 juni på Radön, Östertälje båtklubbs klubbholme söder om Brandalsund. Det blev trevligt umgänge med andra Facilklubbare – och ett gäng ÖBK-are! Fint väder och ljus natt gjorde att vi kunde tillbringa hela kvällen på klipporna i trevligt samspråk, med god mat och dryck – och allsång! Riktig midsommarstämning!

20160604_195158

Publicerad i Klubbträffar

Facil 35 Gitsatina med ny lycklig ägare

Gitsatina med ny lycklig ägare

Gitsatina, Stig Träffs förträffliga Facil 35 som jag köpte av honom i vintras, seglades till sitt nya hem i Västerås från Södertälje via Landsort, Utö och Baggensstäket. Under några veckor har hon sedan försetts med luckor i alla tre sektionerna för att kunna rengöra tanken samt en vattentankmätare. En batteriladdare för landström och ny stereo med högtalare i sittbrunnen likaså.

Under helgen deltog hon i sin första eskader med mig som skeppare. Vi var två båtar från Västerås som seglade Södertörn runt under fyra dygn. Fantastiskt fin seglats som bjöd på 6 m/s i solsken och gennakervindar och heldagsregn med kuling i byarna med självslående fock och full stor.

Tips: har investerat i en liten gasolgrill som kan stå på toften i sittbrunnen t o m under färd om det inte lutar. Vi grillade korv på Mysingen medan gennakern drog oss framåt.

Jag är väldigt nöjd med Gitsatinas seglingsegenskaper. Vi seglade ifrån längre båtar utan problem. Otroligt bekvämt med självslående fock och gennaker som kan sitta upp på rulle samtidigt. Svag vind: rulla ut gennakern. Hårdare bidevind: rulla istället ut focken. Första gången som jag har en båt med självslående fock. Vi kryssade upp genom hela Ekerösundet på väg till Västerås.

Nu väntar midsommarsegling, semestersegling i Stockholms skärgård och ännu en eskader i Östersjön i höst.

Mycket nöjd ny Facil 35 ägare/Janne

Jan Jonsson 1 Gitsatina på väg runda Öja med gennakern på plats - med text

Jan Jonsson 2 Gennakern utrullad - en perfekt motor - med text

Jan Jonsson 3 Gasolgrillning i sittbrunnen under färd - gasten Hasse är grillmästare - med text

 

Publicerad i Facil 35, Reseberättelser, Tekniska tips

Pia L’Obry – Solo över Atlanten

På årsmötet 28 november 2015 berättade Pia L’Obry om sina upplevelser under ensamkappseglingen Transat över Atlanten. Ca 50 personer från Facilklubben, Södertäljes alla båtklubbar samt övriga intresserade deltog. Klicka på bilden för en pdf med ett spännande urval av de bilder hon visade! Pia - Powerpoint bild 1

Publicerad i Klubbträffar, Okänd kategori

”Badplattform” på Facil 26?

Hej,
Har planer på att köpa Facil 26.
Finns det någon som har ”badbrygga” på akter?
Är detta något att rekommendera?
Mvh
Henrik

Publicerad i Facil 26, Frågor

Vårträff på Djurgården 15 april

Tackel_och_tag_2015_04_15

Publicerad i Klubbträffar

Facil utan inombordare?

Hej alla Facil ägare. Jag funderar på att köpa en Facil 26 men den har ingen inombordsmotor utan en utombordare på 6.6hk. Jag undrar om några Facil 26:or byggdes utan inombordare? Räcker en utombordare om man råkar ut för hårda vindar och krabb sjö? Fördelen är väl styrförmågan i hamnar och enkel att serva på hösten, bara bära hem till garaget och utföra servicen där. Ni kan väl ge mig tipps om detta och om det är mer saker man skall titta extra på vid besiktningen av båten. Kommer naturligtvis bli medlem hos er fast jag bor i Halmstad. Med vänlig hälsning Peter Hedblom

Publicerad i Facil 26, Frågor

Årsmöte 2014

Som meddelats i Facilbladet nr 2 2014 inbjuds medlemmarna i Facilklubben till årsmöte 2014.

Tid: 29 november 2014, kl 16.00

Plats: Torpa pensionat i Södertälje

Vi börjar med årsmötesförhandlingarna för att därefter (ca kl 17.00) få lyssna till mästerlotsen Anders Knutas som kommer att berätta om sitt intressanta arbete och hur viktiga sjötransporterna är för säkerhet och miljö. Kan hända att vi fritidsseglare också kommer att få en större förståelse för hur vi bör bete oss när vi uppehåller oss i farlederna.

Bjud gärna in vänner och bekanta som kan vara intresserade av att lyssna till Anders Knutas presentation. Vi tar 50 kr för icke facilklubbsmedlemmar.

Efter Anders Knutas presentation avslutar vi med jultallrikar, en kall och en varm, samt efterrättsbuffé.

Anmälan ska göras senast den 21/11 till sekreteraren Lasse Bergman (08-550 975 83, sekr@facilklubben.se) eller kassören Sune Comstedt (08-94 06 46, kassor@facilklubben.se).

 

Publicerad i Klubbträffar, Nyheter

Efterlysning: Tips på däckstömning av septitanken

Undrar om några Facil-ägare har installerat däckstömning av septitanken, eller funderat på hur man enklast gör det. Skulle vara kul med lite tekniska tips i frågan, då det börjar bli aktuellt. Att öka arean på tankventilationen känns som det största problemet just nu. Det är ju lite pyssel att montera bort septitanken.

Torbjörn Gunnarsson
Facil 30, nr 44

Publicerad i Facil 30, Frågor, Tekniska tips

Höstträff 2014 hos Stockholmradio

Logo_Stockholmradio_1Som meddelats i Facilbladet nr 1 2014 planerar vi för en höstträff den 16:e september hos Stockholmradio där vi hoppas få titta in bakom kulisserna och se hur verksamheten bedrivs.

Läs mer ›

Publicerad i Klubbträffar, Nyheter

Försommarträff 2014

Även i år planerar vi en träff till sjöss under långhelgen i samband med Nationaldagen.

Läs mer ›

Publicerad i Färdtips, Klubbträffar, Nyheter

Segla SXK 24-timmars!

Vimpel_01Vill du uppleva hur det är att göra en långfärdssegling, utan att ge upp alla bekvämligheter?

Då är Svenska Kryssarklubbens 24-timmarssegling rätt utmaning för dig. Detta är tävlingen där den största motståndaren är du själv. Du seglar non-stop under en bestämd tidsperiod, 24, 48, 72, 96 eller 120 timmar. På den tiden ska du hinna segla så långt som möjligt.

Läs mer ›

Publicerad i Kappsegling, Nyheter

Bakgrundsbild

När den nya hemsidan sjösattes hade den en enfärgad bakgrund med en svagt gul nyans. Det var kanske inte den roligaste färgen eller bakgrund så från och med nu kommer det att ligga en bild med ett skärgårdsmotiv som bakgrund.

Läs mer ›

Publicerad i Nyheter

Trimning av riggen på Facil 26

I klubbtidningen FACIL-meddelande Nr 1 från 1995 fanns en artikel med tips och råd hur man genom att trimma riggen kan få bättre fart i en Facil 26. Det här inlägget är en oredigerad avskrift.

Läs mer ›

Publicerad i Facil 26, Segeltrimning, Tekniska tips

Segeltrimning på Facil 26

I klubbtidningen FACIL-meddelande Nr 3 från 1994 fanns en artikel med tips och råd hur man genom segeltrimning kan få bättre fart i en Facil 26. Det här inlägget är en oredigerad avskrift.

Läs mer ›

Publicerad i Facil 26, Segeltrimning, Tekniska tips

Fråga: Fock till Facil 30?

Det är dags att byta ur den trötta gamla självslående focken. Vad skall men ha i stället, ny modern självslående eller hotta upp lite med en typ 110%´s fock, för att slippa stor genua?
Men det för ju med sig en hel del arbete med ny skena och winch och lite annat.
Tacksam för tips om detta, någon segelmakare som rekommenderas.

Jan Svensson
Facil 30, S31

Publicerad i Facil 30, Frågor

Kallelse till Årsmöte 2013

Facilklubben kallar medlemmarna till Årsmöte 2013 som hålls den 30/11 kl 15.00 vid Torpa Pensionat i Södertälje.

Läs mer ›

Publicerad i Klubbträffar, Nyheter

Onödigt med ny bottenfärg varje år?

Våren 2013 bestämde jag mig för att göra ett praktiskt prov under kommande sommar genom att inte måla om hela båtbotten med ett nytt lager bottenfärg. Förra årets färg kompletterades med ett nytt lager uppe vid vattenlinjen (ca 1 dm brett) och i framkant på köl och roder. Båten sjösattes i början av maj och vid båtupptagningen en bit in i oktober fick jag resultatet.

Läs mer ›

Publicerad i Facil 26, Facil 30, Facil 310 XO, Facil 35, Facil 355 XO, Frågor, Tekniska tips