Trimning av riggen på Facil 26

I klubbtidningen FACIL-meddelande Nr 1 från 1995 fanns en artikel med tips och råd hur man genom att trimma riggen kan få bättre fart i en Facil 26. Det här inlägget är en oredigerad avskrift.

Några råd och tips hur du kan få bättre speed på din 26:a

Snart är det dags för påmastning och jag lovade ju i förra numret att återkomma med tips om riggningen av din 26:a.

Före påmastning, kontrollmät vantens längder mot varandra. kompensera eventuella skillnader med respektive vantskruv. Försök om möjligt märka vanten redan nu med styrbord respektive babord så att de kommande säsongerna monteras på samma plats. Det spar mycket tid, inte minst när det gäller trimmet.

Påmastning

Helst bör påmastningen ske i så tom båt som möjligt. Båten bör också vara löst angjord för att ”flyta fritt”. Masten på min båt är fäst i det aktre av hålen i mastfoten.

Sätt stag och vant på plats. Löst!

Loda först in masten i längdskeppsriktning genom att exempelvis fästa ett par bergskilar eller tung skiftnyckel i storfallet. På Cilia står masten absolut lodrätt. Det belastade storfallet hänger alltså rakt efter masten.

Sätt an under- och övervanten successivt  så att masten hamnar absolut rakt även i tvärskeppsriktning. Kontrollera hela tiden genom att mäta med storfallet som förlängs med en tumstock, för precisionens skull, så långt ut i sidled som möjligt mot en given punkt på respektive skarndäck. Kontrollera genom att kika längs likrännan att masten hela tiden förhåller sig rak.

Wirespänningsmätare – bra hjälpmedel

Hur hårt riggen sedan ska sättas an måste avgöras individuellt och ingår som en del i det totala trimmet av den enskilda båten. På wirespänningsmätaren ”Vajert” har Cilia mättalen 8 och 9 för under- respektive övervanten när mätaren är inställd på 5 mm wiretjocklek.

Om det blåser hårt spänns övervanten ytterligare något varv, vilket släpps efter avslutad segling.

När all trimning är avslutad , märk noggrant med exempelvis textiltape var på gängorna vantskruvhusen befinner sig. Kommande påmastningar blir betydligt enklare och tidigare insamlade erfarenheter kan ligga till grund för ytterligare finjusteringar.

Forshagamasten

Har du den svarta Forshagamasten och ännu inte dragit ner alla tampar till sittbrunnen. Gör följande: Byt ut bulten i mastfoten mot ett lika kraftigt rostfritt lyrformat schackel till vilket du med fördel kan koppla blocken till kick, uthal, planingsrev och cunningham. Fördel: Billigt och lätt. Renare däck än med brytblock.

Forhagabommen

Bygg om bommen så att du åtminstone får i de båda block som erfordras för uthal och planingsrev.

Barber-haul

Tillverka ett enkelt barber-haul. Montera en skothake i ändan på ett kortare skot. Dra skotet genom ett kastblock.

Montera kastblocket pi relingslisten. Koppla skothaken till genuaskotet vid halshornet. När vinden öppnar från exempelvis en kryss till halvvind, skotar du hem över en ledig skotkvarn, gärna på rufftaket. Genuan skotas nu ut mot lä. Spalten öppnas och farten ökar.

Förstagsinfästet

Innan du riggar, kolla att plattan till förstagsinfästet under däck i förluckan inte är rostig. Byt i så fall till rostfritt. Viktigt!

Ha en trevlig sommar, önskar

Nisse Janholt
Facil 26 nr 18 ”Cilia”


Fundering från Webmaster: 

Artikeln ovan är en avskrift från en artikel införd i vår klubbtidning för många år sedan. Den är återgiven så exakt som möjlig och endast några stavfel har korrigerats.

Tycker ni läsare att det är en bra idé att göra på detta vis eller ser ni hellre att vi omarbetar gamla artiklar och t.ex. lägger till nytagna färgfoton?

Gör gärna din röst hörd genom att skapa en kommentar till detta inlägg. Det gäller också du som har fler eller bättre tips i ämnet för denna artikel.

/Webmaster

Publicerad i Facil 26, Segeltrimning, Tekniska tips
En kommentar på “Trimning av riggen på Facil 26
  1. Peter Liedholm skriver:

    Bra utgångspunkt att föra in äldre texter. Går det att hitta några foton kan de ju berika innehållet högst avsevärt. Möjligen kan jag bistå med bild på nämnda lyrschackel som mastfotsbult, då jag har det i varje fall.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*